Van eigen beheer naar uitbesteden: bij Royal IHC een succes!

Bij veel organisaties staat catering hoog in het vaandel. Het is meer dan alleen eten en drinken; het draagt bij aan de sfeer, de verbinding en het welzijn van medewerkers. Toch kan het beheer van de catering ook een complexe en kostbare aangelegenheid zijn. Royal IHC, een toonaangevend bedrijf, heeft onlangs de bewuste stap gezet om hun cateringactiviteiten uit te besteden aan Albron, en de resultaten spreken voor zich.

Een weloverwogen beslissing

Meerdere keren in het verleden kwam het uitbesteden van de cateringactiviteiten in  het bedrijfsrestaurant ter sprake bij Royal  IHC. De  sentimentele waarde van de eigen, vertrouwde cateringmedewerkers en de belangrijke rol die eten en drinken speelt op de werkvloer, maakten het een lastige discussie. Echter, tijdens een recente analyse om processen die geen core business zijn uit te besteden en kosten te besparen, heeft het management het besluit genomen om de catering uit te besteden. Jarenlang verzorgde Royal IHC de catering in eigen beheer, waarbij verschillende afdelingen de verantwoordelijkheid droegen. Uiteindelijk viel het onder de afdeling Vastgoed & Facility Management, geleid door Alexander Becks, Head of Real Estate and Facilities. Zijn afdeling leidde het tenderproces, waaruit Albron unaniem als winnaar naar voren kwam. Het maatwerkconcept van Albron, dat meebeweegt met de opdrachtgever, gasten en de omgeving, bleek doorslaggevend.
"We hebben jarenlang getwijfeld. De catering in eigen beheer had een emotionele waarde, zeker bij onze blue collar collega’s. Iedereen kende de medewerkers achter de counter persoonlijk. Maar bij de heroverweging van onze kerntaken en een toenemende focus op kostenefficiëntie, was het moment daar." 

De voordelen van uitbesteden: verder dan alleen kostenbesparing

Het beheer van eigen catering brengt vaak verborgen kosten met zich mee. Denk aan het invullen van vacatures (vaak deeltijds), personeelszorg, opleidingen en inkoop. Alexander Becks benadrukt: "Zodra je catering in eigen beheer hebt, heb je zelf werkposities in te vullen, tegen de eigen CAO, anders dan de catering CAO. De functies zijn vaak deeltijd, dus je hebt veel mensen nodig om fulltime catering in te vullen." En al deze mensen verdienen aandacht, groei en opleidingsmogelijkheden. Deze kosten en die van de inkoop zijn vaak hoog bij eigen beheer. Albron daarentegen, heeft enkel de focus op het bedrijfsrestaurant en kan door centrale inkoop veel voordeliger opereren.
Een belangrijke overweging bij de overgang was de Wet overgang van onderneming. Het sociale verhaal rondom personeel was een doorslaggevende factor in de keuze voor Albron. Uiteindelijk is slechts één medewerker overgegaan naar Albron, wat voor Albron wel de mogelijkheid bood om "fris en nieuw te beginnen", zoals Alexander het verwoordt. De rustige start op locatie hielp bovendien bij het werven van nieuwe medewerkers, een uitdaging in de huidige arbeidsmarkt.
De kennis van de voormalige cateringmedewerkers ging bovendien niet verloren. Een van hen is doorgestroomd naar een functie binnen Alexanders afdeling, met een breder taakportfolio dan enkel catering. Dit illustreert het belang van weten wat je uitbesteedt en hoe je het aanstuurt, om zo je eigen organisatie klein en flexibel te houden.

Gasten omarmden de verandering snel

De overstap was aanvankelijk spannend, vooral voor de blue collar collega's die een sterke band hadden met de oorspronkelijke cateringmedewerkers. In het begin hoorde Alexander opmerkingen als "Ik neem het wel mee van huis." Maar deze weerstand verdween snel. Binnen een jaar liep het aantal gasten weer op, grotendeels dankzij de variatie in het aanbod en de focus op seizoensgebonden producten. "Ik weet dat de gasten positief zijn, want er gaan geen klachten rond," aldus Alexander.
Waar de catering voorheen een vast agendapunt was in Alexanders overleggen met het management, komt het nu vrijwel niet meer ter tafel – ook een teken van succes. De zorg over het "frietje en broodje bal" dat zo geliefd was bij de collega's, is vervangen door een aanbod dat beter aansluit bij het vitaliteitsbeleid van Royal IHC. Albron zorgt voor variatie en zet niet meer elke dag ongezondere opties op het menu.
Bovendien heeft RoyalIHC van de gelegenheid gebruik gemaakt om de prijzen iets meer richting marktconformiteit te bewegen. Dit heeft echter geen negatieve invloed gehad op het aantal gasten, wat aantoont dat kwaliteit en een goed aanbod de bereidheid om iets meer te betalen vergroten.

"Je moet goed weten wat je uitbesteedt en hoe je het aanstuurt. Dankzij deze structuur blijft onze organisatie wendbaar én betrokken," aldus Alexander.    

Iedereen blij: een echt partnership

De uitkomst is duidelijk: zowel de gasten als Alexander zelf zijn zeer tevreden. Door de operationele verantwoordelijkheid uit te besteden, ervaart Alexander "ontzorging." Het contact met Albron is uitstekend, afspraken worden goed voorbereid en de cijfers zijn op orde. "Het voelt als een echt partnership," concludeert Alexander.
Op twee locaties van Royal IHC verzorgt een cateringteam van zeven mensen van Albron de catering voor ruim 500 betalende gasten. Dit voorbeeld van Royal IHC bewijst dat het uitbesteden van facilitaire diensten zoals catering niet alleen efficiëntie en kostenvoordelen oplevert, maar ook de gasttevredenheid kan verhogen en de focus van de organisatie op haar kernactiviteiten versterkt. Het is een stap die zich dubbel en dwars heeft uitbetaald.

"Ik heb er nauwelijks meer omkijken naar. Het contact met Albron is professioneel en prettig. Alles is goed geregeld. Het voelt echt als een partnership."

"Wat ooit spannend voelde, blijkt achteraf een van de beste beslissingen. We hebben niet alleen kosten bespaard, maar ook kwaliteit gewonnen. Dit is wat wij onder modern facilitair partnerschap verstaan."